Zanim w ogóle zaczniemy rozmyślanie nad kolorem, kształtem i wielkością, przy doborze odpowiedniej deski ważne jest, aby odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytanie: do czego będzie służyć?

Czy istnieją jakieś czynniki, które znacząco wpłyną na komfort podczas jazdy, a nawet jej bezpieczeństwo? Otóż tak, konkretnie dwa – Twój wzrost i waga. W pierwszej kolejności skupmy się na mniej istotnej kwestii, jaką jest wzrost. Tak naprawdę każdy, może jeździć na wszystkich rodzajach desek, zachowajmy jednak zdrowy rozsądek. Jeśli masz dwa metry wzrostu łatwiej i przyjemniej będzie Ci się jeździć na większym longu, z kolei, kiedy masz metr pięćdziesiąt, pamiętaj, że panowanie nad rozpędzonym, metrowym, drewnianym blatem może szybko z miłej jazdy przerodzić się w udrękę.

Co zatem z wagą? Cóż, tutaj jest troszkę bardziej pod górkę. Podobnie jak w przypadku wzrostu, każdy typ deski może odpowiadać wszystkim skateboarderom, tutaj jednak jesteśmy zmuszeni zerknąć w oznaczeniach na flex deski, czyli poznać jej miękkość i nośność. Niektórzy producenci podają przedział wagowy, odpowiedni dla konkretnej ciężkości i stylu jazdy.

Rodzaje longboardów

Częstym problemem przy wyborze swojego pierwszego longa, jest brak konkretnych względem niego oczekiwań. Jak udało nam się już błyskotliwie wspomnieć, kształt decka, na jaki się zdecydujemy, będzie miał duży wpływ na zachowanie deski podczas jazdy oraz koniec końców komfort i pewność jej prowadzenia.

Zdenerwowany? Myślisz, że nie podołasz takiej presji wyboru? Spokojnie! Weź kilka głębokich wdechów, rozsiądź się na fotelu i zerknij na kilka filmików z longboardami. Zobacz jakie cuda można na nich wyprawiać i które z nich podobają Ci się najbardziej, zwróć uwagę, na jakich deskach śmigają te osoby, jakie mają kształty, sposób przykręcania trucków. Dzięki temu połowa drogi za nami.

Pamiętaj, nawet jeśli po kilku miesiącach jazdy, nagle odkryjesz, że ten kształt nie jest dla Ciebie, a zamiast dancing’u wolisz pumping, nic nie trzyma Cię przy jednej desce na całe życie. Z pewnością przyda Ci się kilka informacji na start:

Pintail – deska występująca w różnych rozmiarach, o kształcie łezki, czy jak kto woli, kropli wody. Świetny wybór dla początkujących, longboard ze względu na dużą stabilność i uniwersalność. Szczególnie polecana, dla tych, którzy swą przygodę chcą zaczynać od dancing’u.

Twin Tip – posiada zwężone i wygięte ku górze końce, czyli tak zwane tail i nose. Deska o symetrycznym decku, zwiększającym aerodynamikę i pozwalającym na łatwiejsze wykonywanie obrotów w powietrzu.

Drop Through – zdecydowany faworyt, jeśli swoją jazdę chcemy zaczynać od delikatnego miejskiego cruising’u, a kończyć na stromym i pełnym zakrętów downhill’u. Dzięki przykręceniu tracków od tyłu decka, zyskujemy na stabilności i szybkości.

Tail to longboard – posiada wystające z tyłu, poza linię trucków przedłużenie, znane z klasycznych deskorolek. Deska idealna, dla tych, którzy zamiast przyjemnej, miękkiej jazdy, wolą trochę poszaleć przy tworzeniu ewolucji i trików.

Camber – wypukły deck, wygięty wzdłuż własnej osi. Ten rodzaj jest polecany szczególnie osobom o większej wadze, gdyż dzięki swojemu unikalnemu kształtowi, pozwala na zachowanie stabilności i zwrotności, nawet pod wpływem dużego nacisku.

Rocker – przeciwieństwo poprzedniczki. Posiada wklęsły blat, dzięki czemu pozwala na całkowitą kontrolę nad sprzętem. Idealny w trudnych warunkach, świetnie sprawdzi się do jazdy wyczynowej i downhill’u.

Style jazdy na longboardzie

Wiemy już co, wiemy już na czym, ale czy wiemy jak? Jasne, że czytanie o jeździe nie zrobi z nikogo czempiona, ale warto zapamiętać kilka informacji o stylach jazdy na longboardzie, chociażby po to, by móc kiedyś zabłysnąć anegdotą w towarzystwie.

Cruising

Podstawowy i najłatwiejszy do ogarnięcia styl jazdy, polegający na odpychaniu się na desce i swobodnym płynięciu po drodze. Ze względu na swoją wielkość oraz średnicę kółek, longboardy osiągają znacznie większą szybkość niż ich mniejsi krewniacy. Dzięki rozwijanej prędkości, przy osiągnięciu pewnej wprawy w jeździe, deska może nam posłużyć za nowy środek komunikacji miejskiej.

Początkującym stanowczo odradzamy jednak poruszanie się po mieście. Z racji tego, że longboard jest mobilny, możemy z łatwością przemierzać, krótkie odległości, zamiast stać w korku w zatłoczonym tramwaju czy autobusie.

Do cruisingu nie potrzebujemy deski z najwyższej półki – w pierwszego longa nie ma sensu ładować całego kieszonkowego, gdyż po jakimś czasie może się okazać, że w jeździe kręci nas coś więcej niż tylko miękkie ślizganie się po asfalcie.

Pumping

Jak sama nazwa nam podpowiada, pumping to styl jazdy polegający na nabieraniu prędkości dzięki energicznym skrętom deski. Przeniesienie środka ciężkości z jednej strony na drugą pozwala na jazdę bez konieczności odpychania się, a prędkość jest rozwijana poprzez odpowiedni balans ciałem. Do takiego rodzaju jazdy, potrzebny nam już będzie konkretny sprzęt, skonfigurowany pod styl jazdy. W tym celu przedni truck musi być w miarę rozkręcony, aby umożliwić dynamiczne pompowanie, podczas gdy tylny jest sztywniejszy.

Slalom

Jest to styl, którego pierwowzorem jest snowboard. Technika jazdy, polegająca na wykonywaniu ciasnych skrętów, najczęściej między przeszkodami. Podobnie jak w pumping’u slalom pozwala na jazdę bez konieczności odpychania się, bazując jedynie na sile skrętów, napędzającej deskę. Wheelbase w longboardach do slalomu jest dosyć krótki, co daje dosyć mały promień skrętu i ułatwia pompowanie. Koła powinny mieć ostrą krawędź, aby zapewnić maksymalną przyczepność podczas wykonywania ostrych skrętów.

Dancing

Styl niewymagający dłuższego tłumaczenia polega on na rytmicznym przemieszczaniu się po desce, imitując (albo i nie) taneczne kroki – peter pany, cross-stepy etc. Ten styl łączy w sobie taniec oraz tricki zaczerpnięte z klasycznej deskorolki jak manuale, shove-ity.

W przypadku tego stylu jazdy podobnie jak w slalomie konieczne jest już odpowiednie skonfigurowanie deski i raczej odradzamy zakup najtańszego sprzętu. Podstawowym parametrem będzie nieco dłuższy ze względu na wykonywane na nim ewolucje blat i fajne kicktaile, które pomogą nam podbić deskę do góry czy robić manuale. W longbaordach do dancingu stosujemy tradycyjny montaż truków od dołu deski, aby wystający truck nie przeszkadzał nam podczas trików.

Downhill

Liczy się szybkość. W tym stylu do napędzania deski używamy siły grawitacji, dlatego konieczna jest dość stroma górka. Jest to zdecydowanie najniebezpieczniejszy ze względu na osiągane prędkości styl jazdy. W przeciwieństwie do poprzedników on nie wybacza błędów. Konieczne jest skupienie i odpowiednia, aerodynamiczna postawa ciała.

Longboard musi być również odpowiednio przygotowany. Jest to wymóg absolutny, od którego będzie zależało nasze bezpieczeństwo. Sztywny blat o długości poniżej metra, duże, przyczepne koła i twarde trucki. Przy downhill’u konieczne jest również zaopatrzenie się w kask oraz odpowiednie ochraniacze na kolana i łokcie, a także rękawice do slajdów.

Sliding

Jeden z najbardziej widowiskowych stylów jazdy na longboardzie. Polega na wprowadzeniu deski w drift i ślizganiu się po asfalcie. Styl ten zdecydowanie nie jest odpowiedni dla osób początkujących. Łączy w sobie szybką jazdę i efektowne ewolucje. Zasada jest prosta – wprowadzamy deskę w drift, ślizgając się po asfalcie, zostawiamy białe ślady, nazywane przez riderów uretanowymi węgorzami. Istotny jest styl, technika, a także długość pozostawionego po sobie węgorza.