Mountainboard powstał w latach 90' jako letnia alternatywa dla snowboardu. Jazdę na nim można opisać jako hybryda pomiędzy jazdą na snowboardzie i deskorolce. Swoją budową przypomina deskorolkę z większymi kołami i w rzeczywistośći zasady działa się nie zmieniają. Aby skręcić na Mountaingboardzie przechylamy się jak na deskorolce. 

Traki

W mountainboardach występuje kilka rodzajów traków. Najbardziej podstawowymi są powiększone traki TKP takie same jak w deskorolkach. Od traków deskorolkowych odróżnia je  nie tylko szerokość ale również większa wytrzymałość. Aby wytrzymywać większe obciążenia traki posiadają grubsze osie oraz są bardziej masywne. 

Obecnie traki inspirowane deskorolką zostały zastąpione Trakami typu matrix. Traki te znacząco różnią się od traków deskorolkowych. Główną zaletą systemu matrix jest to że pracuje on tylko w jednej płaszczyźnie. Zmiana nadeszła ponieważ poszukiwano traków, które lepiej amortyzują wstrząsy. Pierwsza generacja posiadała dwie sprężyny, w których środku osadzone były elastomery. Ta zmiana pozwoliła na osiągnięcie większego komfortu przy większej prędkośći i dużej ilości wybojów jak i na pokonywanie większych skoków. Kolejną modyfikacją traków matrix było wymienienie sprężyn i elastometrów na Shockblocki. Gwarantują one jeszcze precyzyjniejszą pracę oraz lepsze tłumienie nierówności.

Blaty

Blaty do mountainboardów wykonywane są z różnych materiałów. Do ich produkcji wykorzystuje się drewno oraz kompozyty takie jak włókno szklane czy węglowe. Ich rozmiar to około metra długośći. Deski nie są sztywne aby dodatkowo tłumić nierówności. Aby nogi nie spadały z deski na blacie znajdują się dwa strapy, w które wkładamy nogi dzięki czemu możemy w bezpieczny sposób jeździć po najtrudniejszych trasach.

Opony i felgi

Felgi to jeden z najbardziej konfigurowalnych elementów deski. Na rynku dostępne jest wiele modeli felg wróżnych kolorach i rozmiarach. W przypadku opon należy zastonowić się nad tym po jakich nawierzchniach będzimy jeździć. Gładki bierznik należy stosować gdy będzimy jeździć po asfalcie. Głębokie bierzniki sprawdzą się podczas jazdy w terenie.